Wat wordt er georganiseerd...

...op en rond de ijsbaan?

IJSPERIODE 2012!!!

Zaterdag 4 februari hadden wij een RONDENTOCHT voor de jeugd tot 16 jaar. Het was een koude dag maar wij hadden gelukkig wel het zonnetje erbij. Ruim 60 kinderen deden mee aan de tocht waarbij er een aantal waren die maar liefst 60 (!!!!) ronden hebben gereden. Iedereen was zeer enthousiast en het was dan ook een zeer geslaagde middag.

*********

Op de maandag was er 's avonds een OPEN KORTE BAAN wedstrijd gepland. Overdag stonden er niet meer dan 2 namen op de lijst en het bestuur wist dan ook niet wat ze konden verwachten. Omdat de schaatskalender ook in Weekblad Zondag en op onze website heeft gestaan, werd het om 18.45 uur opeens druk. Uiteindelijk deden 36 rijders mee aan de korte baan wedstrijd. In 2 groepen werd er gestreden voor de titel. Bij de groep tot 12 jaar bleek Sophie van der Wal met een tijd van 14.28 sec. het snelste. Zij werd gevolgd door Karen Bot ( 15.53 sec. ) op de tweede en Gijs van Kampen ( 15.56 sec. ) op een derde plaats. Na deze groep kwamen de rijders van 13 t/m 17 jaar. Hierbij vielen er geen prijzen binnen onze eigen vereniging. Yanno Botman was hier met 12.10 sec. de snelste voor Josine van der Wal ( 12.15 sec. ) en Arn Botman ( 12.22 sec. ). Wij danken alle rijders voor hun deelname aan de korte baanwedstrijden en feliciteren de prijswinnaars met hun gewonnen prijs. Tijdens de korte baanwedstrijd werd onze splinternieuwe geluidsinstallatie in gebruik genomen. De geluidsinstallatie moest even aan zijn nieuwe onderkomen wennen. Later in de week bleek de installatie al snel gewend te zijn aan de locatie.

**********

Op woensdag 8 februari was het zover. Bijna 1.100 waxinelichtjes zorgden ervoor dat onze baan een sprookjesachtig geheel werd. Om 19.00 uur ging de baan voor het publiek open en binnen vrij korte tijd was het razend druk. Verkeersregelaars moesten er aan te pas komen om alles in goede banen te leiden. Er werd gezegd dat er bijna net zoveel mensen op de baan waren als dat er waxinelichtjes stonden. Het was zeer gezellig en over de gehele baan was het druk. Ook bij de koek en zopie, waar heerlijke gluhwein en chocomel verkocht werd, was het een drukte van belang. Bijna iedereen kan terug kijken op een zeer geslaagde avond.  Vervelend was het voor Ted van Diepen dat hij gevallen was en een breuk in zijn enkel opliep. Het bestuur van de ijsvereniging wenst Ted een voorspoedig herstel toe en bedankt hem voor de attentie.

**********

Op vrijdag 10 februari werd er sinds lange tijd weer eens een marathon georganiseerd. Om zoveel mogelijk rijders de kans te geven werd er een OPEN karakter aan gegeven. Dat houdt in dat ook iedereen mee mocht doen. In 3 verschillende groepen streden uiteindelijk 46 rijders om de titel. Bij de groep tot 12 jaar was er een groot verschil tussen de rijders. De kinderen van onze eigen vereniging werden in de 5 ronden tellende marathon op grote achterstand gereden door een drietal rijders. Janet Beers was hiervan de snelste gevolgd door Marcel Zwagerman en Freddy Appelman. Indelen op leeftijd blijkt toch maar weer een lastige klus. Bij de groep van 13 t/m 17 jaar troffen wij misschien wel de mooiste wedstrijd van de avond. Er werden 12 ronden gereden en daarbij bleven 2 rijders bij elkaar. Na de laatste bocht waren zij op weg naar de finish. In een mooie eindsprint won Leonie Beers met een kleine voorsprong van Berend Bervoets die tweede werd. Even later gleed Tim Kolk als 3e over de streep. Daan Doffer, Tim Leeuw en Kevin Burgmeijer reden hun eigen race en kwamen ook al vrij snel na de nummer 1 over de finish. Tot slot op deze avond de marathon voor senioren. Het OPEN karakter bracht een zeer gemeleerd gezelschap op het ijs. Er werd gestart met 8 rijders van de eigen vereniging op kop in de 'loze' ronde. Cees Posch, Miriam Spijkerman, Jan Leeuw, Rob Leeuw, Jos Broers, Jan Wever, Jolanda de Boer en Mark Vijn kregen een mooie eerste ronde waarna ze bij de bel door een grote groep marathonschaatsers voorbij werden gereden. De snelste 'eigen' rijders konden nog aanpikken en de rest schaatste lekker zijn/haar eigen wedstrijd. Al snel bleek Mark Ooijevaar van uitzonderlijke klasse. En toen de speaker een premie van € 10,00 ( beschikbaar gesteld door Cees de Boer ) aankondigde voor de eerste rijder die een ronde voorsprong zou pakken, was hij helemaal niet meer te houden. Op 2 schaatsers na wist hij de groep op meerdere ronden achterstand te rijden. Een zeer terechte winnaar. Er waren 2 rijders ( Tom Schuit en Sam Boon ) die in dezelfde ronde reden en samen in een sprint de plaatsen 2 en 3 verdeelden. Naast deze wedstrijd werd gelijkertijd ook ons clubkampioenschap verreden. Cees Posch dacht slim te zijn en hij sprong nadat hij werd ingehaald achter Mark Ooijevaar aan. De speaker probeerde de achtervolgende clubleden te motiveren om er een mooie strijd van te maken. Cees viel, Rob er voorbij en Cees er weer achteraan. In dit kampioenschap werd Jan Wever 3e, Cees Posch 2e en Rob Leeuw werd in de kantine onder luid applaus tot clubkampioen uitgeroepen. Cees Posch, Rob Leeuw en Jan Leeuw ontvingen nog een premie van Cees de Boer voor hun fantastische inzet. Cees nog bedankt hiervoor. Alle winnaars kregen een mooie beker en een naar gelang de positie gevulde enveloppe. Er werd door vele rijders en het publiek zeer positief over de marathon gesproken. Het was in vele opzichten een mooie avond.

*********

Op zaterdag 11 februari de 11-stedentocht. IT GIET OAN. Op onze mooie ijsbaan, met daarop een door vele vrijwilligers gebouwd 11-stedenparcours, reden 112 rijders de tocht. Via Sneek, IJlst naar Sloten en vervolgens naar de IJsselmeerkust bij Stavoren. En dan op naar boven via HIndelopen, Workum en Bolsward naar Harlingen. Vanaf Harlingen had iedereen de wind in de rug en kon de tocht prima worden voortgezet richting Franeker en Dokkum. Bij Dokkum wordt het altijd even lastig. Dan zit je bijna op het einde van de tocht; rijders worden moe; in het echt wordt het dan al bijna donker dus iedereen moet nog even doorzetten. Op het einde van de tocht werden de helden beloond. Onder luid gejuich en applaus werden ze in Leeuwarden binnengehaald en konden ze na de laatste stempel een heerlijke beker warme choclade melk krijgen en natuurlijk een schitterende variant op het Elfstedenkruisje. Ditmaal een mooie sleutelhanger van het gewest NH/Utrecht met daaraan 2 schaatsen en een plaatje van het gewest. Alle deelnemers waren moe maar voldaan.

Het bestuur van de ijsvereniging wil alle schaatsers op onze ijsbaan, alle deelnemers aan de activiteiten van harte bedanken voor hun enthousiasme. Het was een prachtige ijsperiode.
Deze werd mede mogelijk gemaakt door de inzet van vele vrijwilligers die hun steentje hebben bijgedragen aan de verzorging van de baan; het opbouwen en weghalen van materiaal bij de evenementen enz. enz.
Zonder de aanwezigheid van deze mensen is het bijna onmogelijk om zoveel mooie dingen te organiseren zoals wij afgelopen week hebben gedaan. Grandioos!!!
Nogmaals bedankt!!

*********************************************************

Op zondag 12 december aanstaande wordt weer de jaarlijkse Oosterpolderloop georganiseerd door de IJsclub Oosterblokker / Westwoud  in samenwerking met de Streker Atletiek Vereniging.

De Oosterpolderloop is een trim- en prestatieloop met start en finish bij de IJsbaan aan de Stationslaan te Westwoud.
Er kunnen verschillende afstanden worden gelopen.
Voor de beginnende lopers en de jeugdigen is er een loop over 3 km. Degenen, die iets meer willen kunnen starten voor een afstand van 6,1 km en voor de meer ervaren lopers en loopsters is er een ronde van 9, 4 km uitgezet.
De start is om 11.00 bij de IJsbaan en het parcours gaat o.a. door de Ouwedik, de Noorderdracht en over het Wijzenddijkje.
Iedereen, die deelneemt aan de Oosterpolderloop doet automatisch mee aan de verloting waarin een aantal leuke prijsjes zijn te winnen.
Voor de Oosterpolderloop kan vanaf 10.00 uur worden ingeschreven in de kantine op de IJsbaan.

Voor meer informatie kan men terecht bij Piet Blokker tel. 0228 - 514990

Bij onze ijsvereniging zijn er in 2010 weer tal van activiteiten georganiseerd.

Op zaterdag 9 januari organiseerden wij een rondentocht voor de jeugd tot  16 jaar. Deelname aan deze rondentocht kostte € 1,00 en dat kon ook op de dag zelf nog gedaan worden. Alle jeugd in deze leefstijdscategorie uit de omliggende dorpen zoals Westwoud, Oosterblokker, Zwaag, Blokker, Hoorn, Hoogkarspel, Zwaagdijk enz.enz. konden natuurlijk deelnemen.De tocht startte om 14.00 uur.

Op dinsdag 12 januari stond er een heuse 'lichtjestoer' op het programma. Deze toer bracht een sprookjesachtig tafereel  waarbij de ijsbaan door zo'n 1.000 waxinelichtjes werd verlicht. Iedereen uit de wijde omgeving was uitgenodigd om de tocht al schaatsend, lopend of met de slee af te leggen. De deelname aan deze toer, welke om 19.00 uur startte, was geheel GRATIS.

Op vrijdag 15 januari sloten wij de activiteiten, voor dit moment, af met de kortebaan wedstrijden. Deelname aan deze wedstrijden was open en voor iedereen toegankelijk. De kosten bedroegen € 1,00. Er werd een indeling gemaakt op basis van het aantal deelnemers om een zo eerlijk mogelijk verloop te krijgen.
Voor de winnaars en de nummers 2 en 3 stond er een mooie beker te wachten. Uiteraard werden alle deelnemers na afloop in de gezellige kantine getrakteerd voor hun inzet.
Dit was ook de plek waar de prijzen werden uitgereikt.
De eerste deelnemers konden rond de klok van 19.30 uur starten ( inschrijven was tot 19.15 uur mogelijk ).

Wanneer er weer nieuwe activiteiten zijn wordt u daarmee o.a. via onze website op de hoogte gebracht.
Wilt u direct op de hoogte blijven van de activiteiten op de ijsbaan dan kunt u uw emailadres doorgeven aan 1 van de bestuursleden. U krijgt de informatie dan per mail toegestuurd.

Ruud van Kampen | Antwoord 11.02.2012 14.11

Leuke evenementen