Het laatste nieuws...

...van de ijsvereniging

IJSPERIODE 2012:

Zaterdag 4 februari hadden wij een RONDENTOCHT voor de jeugd tot 16 jaar. Het was een koude dag maar wij hadden gelukkig wel het zonnetje erbij. Ruim 60 kinderen deden mee aan de tocht waarbij er een aantal waren die maar liefst 60 (!!!!) ronden hebben gereden. Iedereen was zeer enthousiast en het was dan ook een zeer geslaagde middag.

*********

Op de maandag was er 's avonds een OPEN KORTE BAAN wedstrijd gepland. Overdag stonden er niet meer dan 2 namen op de lijst en het bestuur wist dan ook niet wat ze konden verwachten. Omdat de schaatskalender ook in Weekblad Zondag en op onze website heeft gestaan, werd het om 18.45 uur opeens druk. Uiteindelijk deden 36 rijders mee aan de korte baan wedstrijd. In 2 groepen werd er gestreden voor de titel. Bij de groep tot 12 jaar bleek Sophie van der Wal met een tijd van 14.28 sec. het snelste. Zij werd gevolgd door Karen Bot ( 15.53 sec. ) op de tweede en Gijs van Kampen ( 15.56 sec. ) op een derde plaats. Na deze groep kwamen de rijders van 13 t/m 17 jaar. Hierbij vielen er geen prijzen binnen onze eigen vereniging. Yanno Botman was hier met 12.10 sec. de snelste voor Josine van der Wal ( 12.15 sec. ) en Arn Botman ( 12.22 sec. ). Wij danken alle rijders voor hun deelname aan de korte baanwedstrijden en feliciteren de prijswinnaars met hun gewonnen prijs. Tijdens de korte baanwedstrijd werd onze splinternieuwe geluidsinstallatie in gebruik genomen. De geluidsinstallatie moest even aan zijn nieuwe onderkomen wennen. Later in de week bleek de installatie al snel gewend te zijn aan de locatie.

**********

Op woensdag 8 februari was het zover. Bijna 1.100 waxinelichtjes zorgden ervoor dat onze baan een sprookjesachtig geheel werd. Om 19.00 uur ging de baan voor het publiek open en binnen vrij korte tijd was het razend druk. Verkeersregelaars moesten er aan te pas komen om alles in goede banen te leiden. Er werd gezegd dat er bijna net zoveel mensen op de baan waren als dat er waxinelichtjes stonden. Het was zeer gezellig en over de gehele baan was het druk. Ook bij de koek en zopie, waar heerlijke gluhwein en chocomel verkocht werd, was het een drukte van belang. Bijna iedereen kan terug kijken op een zeer geslaagde avond.  Vervelend was het voor Ted van Diepen dat hij gevallen was en een breuk in zijn enkel opliep. Het bestuur van de ijsvereniging wenst Ted een voorspoedig herstel toe en bedankt hem voor de attentie.

**********

Op vrijdag 10 februari werd er sinds lange tijd weer eens een marathon georganiseerd. Om zoveel mogelijk rijders de kans te geven werd er een OPEN karakter aan gegeven. Dat houdt in dat ook iedereen mee mocht doen. In 3 verschillende groepen streden uiteindelijk 46 rijders om de titel. Bij de groep tot 12 jaar was er een groot verschil tussen de rijders. De kinderen van onze eigen vereniging werden in de 5 ronden tellende marathon op grote achterstand gereden door een drietal rijders. Janet Beers was hiervan de snelste gevolgd door Marcel Zwagerman en Freddy Appelman. Indelen op leeftijd blijkt toch maar weer een lastige klus. Bij de groep van 13 t/m 17 jaar troffen wij misschien wel de mooiste wedstrijd van de avond. Er werden 12 ronden gereden en daarbij bleven 2 rijders bij elkaar. Na de laatste bocht waren zij op weg naar de finish. In een mooie eindsprint won Leonie Beers met een kleine voorsprong van Berend Bervoets die tweede werd. Even later gleed Tim Kolk als 3e over de streep. Daan Doffer, Tim Leeuw en Kevin Burgmeijer reden hun eigen race en kwamen ook al vrij snel na de nummer 1 over de finish. Tot slot op deze avond de marathon voor senioren. Het OPEN karakter bracht een zeer gemeleerd gezelschap op het ijs. Er werd gestart met 8 rijders van de eigen vereniging op kop in de 'loze' ronde. Cees Posch, Miriam Spijkerman, Jan Leeuw, Rob Leeuw, Jos Broers, Jan Wever, Jolanda de Boer en Mark Vijn kregen een mooie eerste ronde waarna ze bij de bel door een grote groep marathonschaatsers voorbij werden gereden. De snelste 'eigen' rijders konden nog aanpikken en de rest schaatste lekker zijn/haar eigen wedstrijd. Al snel bleek Mark Ooijevaar van uitzonderlijke klasse. En toen de speaker een premie van € 10,00 ( beschikbaar gesteld door Cees de Boer ) aankondigde voor de eerste rijder die een ronde voorsprong zou pakken, was hij helemaal niet meer te houden. Op 2 schaatsers na wist hij de groep op meerdere ronden achterstand te rijden. Een zeer terechte winnaar. Er waren 2 rijders ( Tom Schuit en Sam Boon ) die in dezelfde ronde reden en samen in een sprint de plaatsen 2 en 3 verdeelden. Naast deze wedstrijd werd gelijkertijd ook ons clubkampioenschap verreden. Cees Posch dacht slim te zijn en hij sprong nadat hij werd ingehaald achter Mark Ooijevaar aan. De speaker probeerde de achtervolgende clubleden te motiveren om er een mooie strijd van te maken. Cees viel, Rob er voorbij en Cees er weer achteraan. In dit kampioenschap werd Jan Wever 3e, Cees Posch 2e en Rob Leeuw werd in de kantine onder luid applaus tot clubkampioen uitgeroepen. Cees Posch, Rob Leeuw en Jan Leeuw ontvingen nog een premie van Cees de Boer voor hun fantastische inzet. Cees nog bedankt hiervoor. Alle winnaars kregen een mooie beker en een naar gelang de positie gevulde enveloppe. Er werd door vele rijders en het publiek zeer positief over de marathon gesproken. Het was in vele opzichten een mooie avond.

*********

Op zaterdag 11 februari de 11-stedentocht. IT GIET OAN. Op onze mooie ijsbaan, met daarop een door vele vrijwilligers gebouwd 11-stedenparcours, reden 112 rijders de tocht. Via Sneek, IJlst naar Sloten en vervolgens naar de IJsselmeerkust bij Stavoren. En dan op naar boven via HIndelopen, Workum en Bolsward naar Harlingen. Vanaf Harlingen had iedereen de wind in de rug en kon de tocht prima worden voortgezet richting Franeker en Dokkum. Bij Dokkum wordt het altijd even lastig. Dan zit je bijna op het einde van de tocht; rijders worden moe; in het echt wordt het dan al bijna donker dus iedereen moet nog even doorzetten. Op het einde van de tocht werden de helden beloond. Onder luid gejuich en applaus werden ze in Leeuwarden binnengehaald en konden ze na de laatste stempel een heerlijke beker warme choclade melk krijgen en natuurlijk een schitterende variant op het Elfstedenkruisje. Ditmaal een mooie sleutelhanger van het gewest NH/Utrecht met daaraan 2 schaatsen en een plaatje van het gewest. Alle deelnemers waren moe maar voldaan.

Het bestuur van de ijsvereniging wil alle schaatsers op onze ijsbaan, alle deelnemers aan de activiteiten van harte bedanken voor hun enthousiasme. Het was een prachtige ijsperiode.
Deze werd mede mogelijk gemaakt door de inzet van vele vrijwilligers die hun steentje hebben bijgedragen aan de verzorging van de baan; het opbouwen en weghalen van materiaal bij de evenementen enz. enz.
Zonder de aanwezigheid van deze mensen is het bijna onmogelijk om zoveel mooie dingen te organiseren zoals wij afgelopen week hebben gedaan. Grandioos!!!
Nogmaals bedankt!!

Op zondagavond 12 februari is er besloten om de ijsbaan vanwege de dooi te sluiten voor het publiek!!

°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°

Westwoud Nu groot succes!!!!

Gisteren, zondag 11 september, werd er in Westwoud een grote beurs georganiseerd in en rondom De Schalm en Seniores Priores.

Zo'n 80 bedrijven en verenigingen presenteerden zich aan het bezoekende publiek. Dat publiek was, ondanks het (wat) tegenvallende weer in zeer ruime getale naar het dorpsplein gekomen om eens een bezoekje te brengen aan tal van bedrijven en verenigingen die zich van hun beste kant lieten zien. Ook onze ijsvereniging was nadrukkelijk aanwezig en alle bezoekers konden een stukje van de ijsbaan kopen. Er waren 500 vakjes op een mooie foto van onze ijsbaan gemaakt. In de hoop dat alle vakjes verkocht konden worden ( a € 1,00 per stuk ) begonnen wij om 12.00 uur. Er werd zeer enthousiast gereageerd en het lukte ons om het laatste stukje ijsbaan om 17.45 uur te verkopen.

Er waren voor de kopers mooie prijzen te verdienen als je het geluk had dat achter jou vakje een GOUDEN, ZILVEREN of BRONZEN medaille verstopt was.

Wij willen hierbij de volgende prijswinnaars feliciteren:

GOUD: Rinus Nouwen (een paar prachtige schaatsen)

ZILVER: Bas Rijpkema ( 2 kaarten voor de WK afstanden in Heerenveen in maart 2012 )

BRONS: Fam. Sjaak de Boer ( mooie houten slee )

Namens het bestuur willen wij alle kopers van een stukje van onze ijsbaan bedanken. Wij hebben zeer veel leuke reacties gehad over de manier waarop wij ons aan het publiek gepresenteerd hebben. Uiteraard willen wij ook de organisatie van het evenement bedanken voor het mogelijk maken van deze beurs en ze complimenteren met het resultaat.

Geweldig!!!!!

Een bezoek aan Westwoud Nu, het was de moeite waard!

vrijdag 3 december 2010:
De ijsbaan van IJsvereniging Oosterblokker/Westwoud is niet geopend!!!

2010:
Wie de laatste maanden langs de ijsbaan gewandeld heeft, heeft zeer waarschijnlijk wel gemerkt dat 1 van de grote zeecontainers er niet meer staat.
In samenwerking met de Westwoudse volleybalvereniging Westvolver is er besloten tot de bouw van een nieuwe materiaalruimte.Daar is een plek voor vrijgemaakt in de zuid-west hoek van de ijsbaan. Het nieuwe gebouw staat pal tegen het gebouw van schietvereniging Drechterland.

Met behulp van veel vrijwilligers is op deze plek een mooi gebouw neer gezet. Maart 2010 is het gedeelte van de IJsvereniging Oosterblokker / Westwoud nagenoeg klaar. Verdere afwerking kan pas plaatsvinden als ook het gedEelte van Westvolver gereed is. De planning was hiervoor mei 2010 echter dit is niet gerealiseerd. Momenteel werkt de ijsvereniging aan het eindresultaat en is ook het zetwerk gerealiseerd. Daarnaast is ook het straatwerk en het pad met rubber tegels welke gebruikt worden om veilig met je schaatsen op de baan te komen is aangepast. De materialen welke gebruikt worden voor de ijsbaan en nodig zijn om iedereen te kunnen laten schaatsen worden in de nieuwe ruimte opgeslagen. In het fotoalbum zullen foto's worden toegevoegd van de bouwactiviteiten.

Namens het bestuur van de ijsvereniging willen wij alle medewerkers/vrijwilligers bedanken voor hun inzet. Samen is er weer iets moois neergezet.

Meer nieuws over ijsvereniging Oosterblokker / Westwoud leest u ook in onze dorpsbladen De Schakel en Het Samenspel. Daarnaast wordt er op zijn tijd ook in Weekblad Zondag een bericht geplaatst over de gang van zaken bij de vereniging.

Wat u ook in deze dorpsbladen vindt is onderstaande informatie wat weer gericht is op het nieuwe seizoen:

Aan alle leden van IJsvereniging Oosterblokker/Westwoud:
Op vertoon van een kortingscoupon met uw abonnementskaart kunt u voor € 3,50 p/p schaatsen op IJsbaan De Westfries (seizoen 2010 / 2011 ).

Wij komen weer voor 6 december bij u langs voor de ledenkaarten. U heeft ook de mogelijkheid om de contributie over te maken op bankrekeningnr.: 32.93.17.962 ( Rabobank ) o.v.v. Ledenkaart 2010/2011, uw naam, adres en telefoonnr.
Vermeld hierbij ook uw gezinssamenstelling. De kaarten worden u dan toegestuurd. Ook ontvangt u per kaart een kortingscoupon.

Gezinskaart ( ouders met kinderen tot 16 jaar ) € 7,00
KNSB kaart                                                     € 5,00
Ledenkaart ( persoonlijke kaart vanaf 16 jaar )  € 5,00
Kinderkaart ( persoonlijke kaart tot 16 jaar )     € 3,00
Donateurskaart                                               € 3,00

Om u in de toekomst beter te kunnen informeren over hetgeen er allemaal bij de IJsvereniging Oosterblokker / Westwoud gebeurt vragen wij u, wanneer u dat nog niet heeft gedaan, uw emailadres aan ons door te geven. U kunt deze inleveren bij de bestuursleden.